Fanfare haalt eerste prijs

De muzikanten van fanfare Velden hebben zondag 13 oktober, onder leiding van dirigent Rob Moers, een dikverdiende eerste prijs in de wacht gesleept tijdens het concours van de Limburgse Bond van Muziekgezelschappen. Dit geweldige resultaat is een fantastische opwarmer naar het komende jubileumjaar waarin de Veldense fanfare 150 jaar bestaat.

Bekijk hier de foto's!

De fanfare presenteerde zich voor het eerst in haar geschiedenis op een concours in de 2e divisie. De jury beloonde het optreden van de Veldense enthousiastelingen met 82,83 punten. Dat betekent een dikke eerste prijs. Voor de vereniging is het dan ook duidelijk dat zij in de tweede divisie thuis hoort en daar op een hoog niveau in meespeelt. De laatste keer dat de fanfare deelnam aan een concours was in 2007, toen promoveerde zij naar de divisie waar ze nu in speelt.

Kijk voor meer info en resultaten ook op de site van de LBM.

Zie verder www.twitter.com/fanfarevelden en www.facebook.com/fanfarevelden

fanfare velden concours 2013
Fanfare Velden op het moment suprême
in theater de Oranjerie in Roermond.

van der valk venlo
Van der Valk - Hotel Venlo is concourssponsor 2013.

Uitgevoerde werken:

• Verplicht werk: Flashback - Jan de Haan
  • Keuzewerk: Lake of the moon - Kevin Houben

Flashback - Jan de Haan
Een flashback is een psychologisch fenomeen: een hedendaagse belevenis roept zomaar uit het niets herinneringen uit het verleden op. Zo verging het ook Jan de Haan, toen hij een muziekstuk voor het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest in opdracht kreeg. Het is het orkest waarin hij zelf ooit speelde. Plotseling viel hem het werk Deep Harmony in, een werk dat hij destijds vaak had gespeeld. Zijn flashback op dit Engelse kerklied nam hij als inspiratiebron en hij verwerkte het in dit nieuwe muziekstuk. De juiste inval op het juiste moment, zoals nu iedereen kan horen!

Lake of the moon - Kevin Houben (wereldpremière fanfare bewerking)
Verschillende theorieen gaan ervan uit dat de oorsprong van de Azteken in Siberie en Mongolie ligt. De vermeende voorouders kwamen over de Beringstraat en trokken via het huidige Noord-Amerika naar het zuiden, op zoek naar een nieuw thuis.

Naar verluidt droeg de zonnegod Huitzilopochtli hun op hun nieuwe stad daar te stichten waar een adelaar op een cactus zou zitten met een slang in zijn bek. Na lange omzwervingen bereikten ze de Vallei van Mexico. In het midden van deze vallei lag een zoutmeer, Texcoco genaamd, met een rotseiland erin. Op een van de rotsen zat een adelaar op een cactus met een slang in zijn bek. Voor de Azteken was dit het teken dat ze hier hun hoofstad moesten bouwen, met de nam Tenochtitlan: plaats waar de cactus op een steen groeit. Tegenwoordig ligt hier Mexico-Stad.

Met dit gegeven als inspiratiebron componeerde Kevin Houben Lake of the Moon. De compositie bevat flarden oosterse muziek en Zuid-Amerikaanse ritmes; hier en daar lijken Russische Kozakken de orde te verstoren. De tocht van noord naar zuid is niet zonder gevaren; er gaat enige dreiging van de muziek uit. In het Adagio divoto neemt de componist ons mee naar het Texcocomeer, dat door de Azteken het meer van de maan werd genoemd. In het laatste deel weerklinkt de vreugde die de Azteken voelden toen hun zwerftocht eindelijk ten einde was - de ontwikkeling van een nieuwe beschaving kon beginnen.